TALENTY GALLUPA DLA NASTOLATKÓW – ROZMOWA Z DOMINIKĄ ŁYSIO

Bez zbędnych wstępów zapraszam Was na rozmowę o talentach.

Moim dzisiejszym gościem jest Dominika Łysio, twórczyni marki Tropiciele Talentów, która odkrywa talenty Gallupa wśród nastolatków i młodzieży uczącej się, a także wspiera rodziców w budowaniu rodzicielstwa opartego na mocnych stronach. Mieszka we Wrocławiu wraz z mężem i trójką dzieci (dwójką licealistów i uczniem klasy II szkoły podstawowej) oraz psem.

Ja: Dominiko, na początku bardzo Ci dziękuję za poświęcony mi czas i za to, że zgodziłaś się opowiedzieć nam trochę o talentach Gallupa dla nastolatków. Bo myślę, że o ile temat talentów Gallupa dla dorosłych jest coraz bardziej znany, o tyle te dziecięce talenty nadal są znane bardzo niewielu…  

Dominika: Bardzo serdecznie dziękuję za to, że zapytałaś mnie o talenty Gallupa dla nastolatków i chcesz o nich opowiadać na swoim blogu i wśród zgromadzonej tam społeczności. Jest mi bardzo miło.

Ja: Mnie również. W takim razie zaczynamy. Moje pierwsze pytanie jest ogólne. Powiedz nam, czym w ogóle są „nastoletnie” talenty Gallupa i czym różnią się od „dorosłych” talentów?

Dominika: Samo pojęcie talentu jest takie samo dla nastolatków, jak dla osób dorosłych. Według Instytutu Gallupa jest to naturalny wzorzec myślenia, działania i odczuwania. Jeśli zrozumiemy ten wzorzec i zdamy sobie sprawę, jak on u nas działa, to jesteśmy w stanie znaleźć dla niego praktyczne zastosowanie na co dzień.

Nastoletnie talenty nie różnią się pod tym względem od talentów dorosłych. Natomiast Instytut Gallupa określił inną ilość talentów dla dorosłych (34), a inną dla dzieci (10). Wynika to z tego, że osoby młode ciągle są na etapie zdobywania doświadczeń życiowych i poznawania siebie. Dlatego tych nastoletnich talentów jest mniej. Można je porównać do soczewek, przez które młode osoby widzą świat. To jest tak, jakby każdy nastolatek miał swoje własne okulary, przez które widzi świat w określony dla siebie sposób. A kiedy staje się starszy, to te okulary robią się dla niego za małe i potrzebuje nowych, które pozwolą mu widzieć więcej szczegółów.

Ja: I wtedy pomocne będzie ponowne zrobienie testu, tym razem już tego dla dorosłych i odkrycie swoich „dorosłych” talentów, tak?

Dominika: Właśnie tak.

Ja: W takim razie powiedz, dlaczego warto już w dzieciństwie (a precyzyjniej mówiąc w wieku nastoletnim, bo dodajmy, że to badanie można wykonać od 10 roku życia) umożliwić dziecku poznanie jego talentów?

Dominika: Odkrycie tych talentów daje młodej osobie informację o tym, jakim jest człowiekiem, jak lubi, a jak nie lubi działać. Pozwala jej spojrzeć na siebie z innej perspektywy. Bo w przypadku talentów często myślimy, że jest to coś niezwykłego, że ludzie dzielą się na tych utalentowanych i tych „zwykłych”. Natomiast poznanie talentów Gallupa pozwala to odczarować, pokazać młodemu człowiekowi, że też ma coś, czymś się wyróżnia, ma swój unikatowy zestaw talentów i właśnie on sprawia, że jest tą jedną osobą na miliony.

– dlaczego potrzebuje działać w taki, a nie inny sposób, co to oznacza w jego relacjach z rówieśnikami, z rodzicami, z rodzeństwem.

I ostatnia rzecz, którą chciałabym podkreślić, to to, że my jako rodzice, znając talenty naszego nastolatka, też zaczynamy lepiej go rozumieć i lepiej się z nim komunikować. Bo każdy talent potrzebuje trochę innych warunków, innego środowiska, w którym może się rozwijać, w którym będzie się dobrze czuć i innego rodzaju komunikacji. A zatem lepiej jest nie domyślać się, jakie talenty ma nasze dziecko, nie zgadywać, tylko skorzystać z gotowego narzędzia Instytutu Gallupa.

Ja: No tak. Bo, znając wszystkie dziesięć talentów wyróżnionych przez Instytut Gallupa, możemy sią w jakimś stopniu domyślać tego, które dotyczą naszych dzieci. Ale bardziej pewnie będziemy się poruszać w tym obszarze, jeśli będziemy mieli konkretny wynik testu. Zatem, żeby już rozmawiać bardziej konkretnie, powiedz nam, Dominiko, jakie Instytut Gallupa wyróżnia talenty dla nastolatków?

Dodam tutaj, że Dominika opowiada o nich razem z Katarzyną Bieleniewicz w bardzo ciekawym podcaście Talenty dużych i małych, do którego Was odsyłam.

Także tutaj tylko króciutko nam o nich wspomnij, żeby było wiadomo, o czym mówimy.

Dominika: Dobrze. W takim razie zacznijmy od talentu Niezawodność (ang. Dependability). Dzieci z tym talentem są bardzo odpowiedzialne, zawsze wywiązują się ze swoich obowiązków. Czują się wyróżnione, jeśli inni im ufają. Bardzo ważne jest dla nich to, żeby były postrzegane jako odpowiedzialne i wiarygodne, chcą mieć takie poczucie, że nikogo nie zawodzą, zawsze dotrzymują danego słowa i wywiązują się z zobowiązań.

Drugi talent to Organizowanie (Organizer). Dzieci z tym talentem są uporządkowane i zorganizowane. Lubią układać grafiki i harmonogramy, planować i organizować swoją codzienność i zadania do wykonania. Mają zdolność łączenia elementów w całość i widzenia ich z lotu ptaka. Lubią działać krok po kroku, mieć pod kontrolą swoją codzienność. Ten talent dotyczy sposobu działania, nie zawsze przekłada się  na porządek w otoczeniu, chodzi bardziej o wykonywanie. Te dzieci lubią z góry wiedzieć, co jest zaplanowane i lubią łączyć poszczególne elementy we wspólną całość.

Kolejny talent to Osiąganie (Achieving). Te dzieci mają dużo energii, która je rozsadza, to tzw. wiercipięty. Mają też dużo celów do osiągnięcia. Potocznie powiedzielibyśmy, że są ambitne – lubią planować i realizować swoje plany, doprowadzając je do końca. Lubią mieć listy „to do” do odhaczania i realizowania. Lubią też pokazywać się z jak najlepszej strony.

Dalej mamy talent Centrum Uwagi (Presence). Dzieci obdarzone tym talentem są urodzonymi liderami i mówcami. Uwielbiają opowiadać, występować przed innymi, żartować. Są charyzmatyczne, skupiają na sobie uwagę innych i zazwyczaj gromadzą wokół siebie wianuszek osób. Czasami są to dzieciaki, które są takimi śmieszkami, żartownisiami, lubią różne wygłupy, ale nie chcą być liderami. A czasem jest właśnie odwrotnie – chcą być przywódcami. Wspólne dla nich jest to, że lubią zwracać na siebie uwagę, zaznaczać swoją obecność. Na pewno są to dzieci bardzo rozmowne i komunikatywne.

Jako kolejny mamy talent Wiara w siebie (Confidence). Te dzieci wierzą w siebie i swoje możliwości, podejmują się zadań, które innym wydają się zbyt trudne. Wierzą w swoją wyjątkowość i nie chcą podążać za innymi, wolą próbować czegoś nowego. Postrzegane są jako odważne. Czasem nawet ryzykują, próbując realizować swoje, bywa że bardzo śmiałe, zamierzenia.

Następny będzie talent Współzawodnictwo (Competing). Dzieci obdarzone tym talentem lubią współzawodniczyć z innymi ludźmi lub z samym sobą. Wiele spraw w swoim życiu widzą jako rozgrywkę, nie lubią przegrywać i zawsze dążą do zwyciężania, zdobywania pierwszego miejsca. Ten talent wiąże się z przeżywaniem wielu emocji, zarówno pozytywnych (w przypadku wygranej), jak i negatywnych (w przypadku porażki).

Mamy jeszcze talent Nastawienie na relacje (Relating) Dzieci z tym talentem lubią nawiązywać relacje koleżeńskie i przyjacielskie, i często bywa tak, że podtrzymują te relacje przez długi czas. Z łatwością zjednują sobie nowych znajomych i są lubiane w towarzystwie. Są nastawione na to, żeby byli wokół nich ludzie. Czasem to się objawia tym, że są integratorami, które potrafią włączać do grupy inne dzieci. Ale są też takie, które potrzebują relacji 1:1, takiej przyjacielskiej. A są jeszcze takie, które po prostu lubią, żeby była wokół nich grupa koleżanek czy kolegów.

Jest jeszcze talent Opiekuńczość (Caring). Dzieci z tym talentem mają przede wszystkim wielkie, dobre serce. Chcą pomagać innym i troszczyć się o nich. Wierzą, że pomaganie jest ważne i że trzeba pomagać. Dużo radości daje im opiekowanie się innymi ludźmi, np. młodszym rodzeństwem albo zwierzętami lub nawet przedmiotami (np. zabawkami), jeśli w otoczeniu nie mają młodszych dzieci ani zwierząt. Jest to talent dzieci wrażliwych – na różne rzeczy.

Przedostatni talent to Myślenie o przyszłości (Future Thinker). Dzieci obdarzone tym talentem lubią marzyć o przyszłości – bliższej lub dalszej. Skupiają się na możliwościach, jakie niesie ze sobą przyszłość, którą potrafią sobie wizualizować, wyobrażać, jak będzie wyglądała. Są wielkimi marzycielami i widzą siebie w dłuższej perspektywie czasu – im starsze, tym ta perspektywa jest dłuższa.

I ostatni z dziesięciu talentów to Odkrywczość (Discoverer). Dzieci z tym talentem to myśliciele, którzy lubią się uczyć i zdobywać informacje w interesujących je dziedzinach. Zadają dużo pytań, są dociekliwe, a także lubią samodzielnie odkrywać i tworzyć. Jeśli znajdą swój obszar zainteresowania, będą go wnikliwie zgłębiać. A kiedy mają jakiś temat już zgłębiony, to stają się ekspertem w tej dziedzinie.

Ja: Omówiłaś wszystkie dziesięć talentów. Dziękuję Ci bardzo. To mnóstwo informacji. A powiedz, czy znajomość tych talentów może jakoś pomóc dzieciom w nauce?

Dominika: Jeśli chodzi stricte o naukę, o zapamiętywanie informacji, to raczej odsyłam do neurodydaktyki i wiedzy o tym, jak lubi się uczyć mózg i tutaj zachęcam do zrozumienia sposobów, w jakie uczy się nasze dziecko, w jaki sposób działają jego połączenia neuronalne i jakimi kanałami przyswaja wiedzę.

Talenty raczej pokazują, jak dzieci mogą się realizować w środowisku szkolnym. Na przykład: jeśli dziecko ma talent z grupy Budowania relacji, to w nauce może potrzebować towarzystwa, a więc będzie się dobrze odnajdowało w projektach i pracach grupowych, zespołowych. Z kolei dziecko z talentem Współzawodnictwo będzie chętniej brało udział w konkursach, czy zawodach – warto zachęcać je do udziału w interesujących je konkurencjach. Natomiast dzieci z talentem Centrum Uwagi będą się realizować w trakcie takich aktywności jak prezentacje, występy itd.

Możemy po prostu dobierać aktywności szkolne do konkretnych talentów. W taki właśnie sposób to działa u mnie w domu – zachęcam moje dzieci do tego, żeby się angażowały w różne aktywności zgodne z ich talentami i zgodne też z przedmiotami, które one najbardziej lubią.

Ja: A to bardzo ciekawy wątek tutaj poruszyłaś.

Dominika: Tak, o tym można by było jeszcze osobno dużo opowiadać, ale nie wiem, czy będziemy dziś zalewać, mówiąc kolokwialnie, rodziców taką ilością informacji… Może na razie takie ogólne wiadomości o talentach Gallupa wystarczą, ale mogłybyśmy kiedyś przy jakiejś okazji jeszcze ten wątek rozwinąć…

Ja: Zdecydowanie jestem na tak. Temat edukacji, wspierania dzieci w tym obszarze, odkrywania ich potencjału, a także naurodydaktyki jest mi bardzo bliski… Połączenie tego wszystkiego może dać niesamowite rezultaty, także bardzo chętnie jeszcze kiedyś o tym z Tobą porozmawiam.

Tymczasem powiedz jeszcze, gdzie i jak można zrobić badanie? Jaki jest jego koszt? I podaj inne takie techniczne szczegóły.

Dominika: Jeśli chodzi o samodzielne wykonanie badania dla nastolatków, to nazywa się ono Strengths Explorer i można je wykonać na stronie Instytutu Gallupa po zakupieniu kodu dostępu (podobnie jak w przypadku badania dla dorosłych). Warto powiedzieć, że badanie jest dostępne w języku angielskim i od niedawna w hiszpańskim, a jego koszt to 50 zł. A szczegółowo o tym, jak wygląda to badanie można przeczytać na moim blogu we wpisie Badanie Strengths Explorer – jak to wygląda? Tam jest dużo więcej szczegółów, więc odsyłam.

Natomiast na Tropicielach Talentów można też skorzystać z kompleksowej współpracy ze mną – opiekuję się rodzinami od momentu podjęcia decyzji o zrobieniu badania, przez jego wykonanie, po moje indywidualne konsultacje.

Ja: No właśnie. Powiedz coś więcej na temat swojej oferty konsultacji. Być może jacyś rodzice będą zainteresowani.

Dominika: Można się zdecydować na krótką współpracę ze mną, wtedy rozmawiam tylko z nastolatkiem. Ale zawsze zachęcam rodziców, żeby włączyli się w ten proces i również ze mną porozmawiali. To już będzie taka szersza współpraca w ramach odpowiedniego pakietu.

Podczas konsultacji przeprowadzam młodą osobę od stanu zero, kiedy to nic nie wiedziała na temat swoich talentów, do stanu, w którym dobrze rozumie wynik badania i to, jak może wykorzystywać swoje talenty na co dzień. Na koniec sporządzam też notatkę dla rodziców z krótkim podsumowaniem i wskazówkami, jak mogą wspierać swoje dziecko.

Ja: Więcej na temat współpracy z Tobą w odkrywaniu dziecięcych talentów, różnych dostępnych pakietów tej współpracy można znaleźć na stronie Tropiciele Talentów, prawda?

Dominika: Tak, zapraszam do Tropicieli Talentów. I dziękuję bardzo.

Ja: To ja dziękuję za Twoje obszerne odpowiedzi. Widać, że tropienie talentów to Twoja pasja. To słychać, kiedy o nich opowiadasz. Było mi bardzo miło o tym posłuchać. Mam nadzieję, że do usłyszenia lub zobaczenia.

Dominika ŁysioDominika Łysio. Twórczyni marki Tropiciele Talentów. Oprócz strony www.tropicieletalentow.pl, Dominikę można znaleźć w podcaście Talenty dużych i małych, a także na Instagramie i Facebooku.

A ja jestem ciekawa, czy znaliście wcześniej talenty Gallupa dla nastolatków? Czy Wasze dzieci robiły ten test lub zamierzają go zrobić? A może sami obserwujecie u nich któryś z tych talentów? Koniecznie dajcie znać!

MOŻE CIĘ TEŻ ZAINTERESOWAĆ:

KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE

JAK ROZBUDZAĆ CIEKAWOŚĆ ŚWIATA U DZIECI

JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI

Podobne wpisy

3 komentarze

  1. Coraz częściej słychać o tych testach, ale nie do końca chyba wiadomo o co chodzi. Dziś z Waszego tekstu dowiedziałam się więcej, za co dziękuję. Każdy z nas talent jakiś ma, niestety tak wiele talentów zostało zmarnowanych… pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *